Monday, June 17, 2013

Memasak Steak Secara : Rare, Medium Rare and well through

Rare, Medium Rare and well Done Steak - Korang pun sedia maklum yang aku memang suka menonton rancangan memasak seperti MasterChef Malaysia 2013 ni. data format rancangan memasak sebegini memang aku suka berbanding rancangan memasak seperti musim bulan puasa tu aku memang kurang berminat. Walaupun aku boleh dikira jarang sekali memasak tetapi political platform masterchef memang aku tidak ketinggalan menonton apatah lagi MasterChef Indonesia juga turut aku tonton. Sampai begitu sekali kan, hehe. Apa apa pun masterchef selebriti malaysia musim ke-2 ni tetap menarik walaupun bagi aku musim pertama adalah yang paling baik bagi political platform selebriti memasak.

Apabila melihat rancangan memasak di MasterChef ini, aku perhatikan ada satu "view" atau "part" yang aku suka dan perlu diketahui oleh penonton. Kita akan melihat rancangan ini akan memaparkan satu political platform yang memaksa peserta rancangan masterchef ini untuk tahu dan pandai memasak pelbagai masakkan tempatan dan juga luar negara. Apa yang aku nak tekankan adalah masakkan luar negara iaitu masakkan "western". Ada pelbagai masakkan western tetapi part yang menarik adalah apabila memasak daging yang lebih kepada "Steak".



Rare, Medium Rare and well Done - prototype credit to http://www.colinmcnulty.com/
align="aligncenter

Steak Daging : Rare, Medium Rare and well Done


Salah satu masakkan terkenal western terhadap daging adalah "Steak". Orang Malaysia juga memakan daging dan hidangan daging juga adalah makanan utama di Malaysia tetapi cara hidangan daging bagi orang Malaysa tidak seperti makanan barat. Kita memakan daging dengan cara memotong kecil kecilan tetapi orang barat memakan daging dengan cara membelah kedalam bentuk kepingan tebal dan besar yang dipanggil "Steak".


Bila aku menonton Masterchef, baru aku tahu yang daging Steak ini kebiasaannya mengikut cara barat disediakan dengan cara memasak mentah, sedikit mentah dan masak sepenuhnya yang boleh kita panggil dengan nama Rare, Medium Rare and well Done. Sebenarnya ada headwaiter Hicks jenis cara memasak steak tetapi yang paling terkenal adalah 3 diatas ini.



Rare, Medium Rare and well Done - Memasak Dengan Cara Kepelbagaian Tingkat Kematangan Daging


Aku pun sendiri tidak pernah merasa masakan daging jenis Steak ini dan bagaimanakah rasanya untuk setiap kematangan daging yang berbeza. Orang Malaysia memakan daging dengan cara memasak daging dengan "masak sepenuhnya" dan adakah daging itu sedap dimakan apabila ianya dimasak didalam keadaan separuh masak? Jawapan itu kita kena tanya kepada yang pernah makan dan merasainya. Tidak adil kalau kita mengatakan tidak sedap hanya kerana berpendapat "tidak masak/separuh masak" dan ternyata orang yang memakan steak sangat menyukainya. Mungkin aku perlu mencuba sendiri selepas ini.


Kenapa aku membuat entry ini? Ini tidak lain hanyalah kerana aku suka akan ilmu yang aku dapat dari rancangan ini. so lepas ini aku tahulah aku apa itu Rare, Medium Rare dan well Done terhadap steak. so jadi tidak janggal walaupun tidak pernah memasak dan memakan steak. Daging yang aku suka adalah daging masak kari, daging masak sup dengan daging masak kicap jer, hahahhaa. Apa apa pun bila baca entry ni aku harap korang dah faham akan apa itu Rare, Medium Rare and well Done Steak.

Read more ...

No comments: